Patřím mezi ty, kteří krokovací dungeony jako Dungeon Master, Eye of Beholder, Ultima Underworld, Wizardy nebo Lands of Lore, v jejich největší slávě (zejména z dílny studia SSI) nezažil. Buď jsem byl ještě malý a neměl jsem počítač nebo Amigu a nebo mě minuly o pár let. Stejně bych se asi bál, vždy jsem byl citlivá povaha :-). Vzpomínám si, že moje první originální hra byla TES: Arena, kde jsem se bál chodit po dungeonech. Ten úvodní za mě musel dohrát starší bratr, a když už jsem byl venku, do dalšího jsem se neodvážil. Radši jsem se potloukal venku a temným podzemím jsem se vyhýbal. Ona i náhodná, venkovní, setkání v noci byla strašidelná až až :-) Zasáhla mě až vlna pozdějších „příběhovějších“ RPG nebo sandboxů jako Planescape Torment, serie Baldurs Gate či Icewind Dale, ty nebyly tak strašidelné a navíc lákaly na barvitý svět a literárně kvalitní příběh (aspoň na poměry her). Nakonec tomu bylo podobně jako u old school hraní papírových RPG. Až po letech musela přijít nějaký retro klon, který na sebe strhl dostatečnou pozornost, aby zaujal natolik, že jsem to zkusil a mnohé předsudky musel přehodnotit a po případném dohrání LoG dám třeba některým klasikám ještě rád šanci.
Hora Grimrock ukrývá mnohá tajemství a smrt, zatím nikdy ji ještě
nepokořil. Kromě těžkého palcátu to totiž chce i chytrou hlavu a důvtip.
Jak už jsem psal, Legend of Grimrock je moderní krokovací dungeon,
inspirovaný svými klasickými předchůdci z 90. let. Takový PC retro klon :-). Hru jsem ještě
nedohrál, ale podělím se s prvními dojmy. Příběh zavede čtyři, na smrt
odsouzené vězně, do nitra obávané hory Grimrock, kam bývají odváděni těžcí trestanci,
aby svedli svůj poslední zápas o svobodu a život. Jak už tomu tak bývá, nikdy se
nikdy ven nedostal. Naši družinu tvoří čtyři hrdinové, které můžeme stvořit z kombinace
čtyř ras (lidé, minotauři, hmyzáci a ještěři) a tří povolání (bojovník, zloděj,
čaroděj). Hra má svůj vlastní systém, který nabízí základní prvky, které od
podobné hry můžeme čekat. Základní vlastnosti jako síla, odolnost, obratnost a
vůle. Životy, manu, zkušenosti a úrovně, trefu, obranu, zbroj a různé
odolnosti. Dále dovednosti ovlivňující různé bojové schopnosti, druhy zbraní či
magie a nakonec speciální rysy, které postavě dávají nějaké bonusy nebo
vylepšení. Sama magie funguje na principu devíti magických škol (oheň, vzduch,
apod.) reprezentovaný devíti runami. K sesílání konkrétních kouzel musíte
mít dostatečně magické schopnosti a znát patřičné kombinace. Ve hře potom narazíme jak na pochodně, které dohořívají, tak na jídlo, které musíme sbírat, aby hrdinové nezeslábli nebo nevyhladověli.
Runový systém magie v praxi. V pozadí je vidět kouzelný kámen, který umí
uložit pozici, vyléči a oživit padlé hrdiny. Jsou rozmístěné po
jednotlivých patrech, ale většinou tak jeden na jedno.
Poté co si vytvoříte svoji skupinku, octnete se na začátku dungeonu, nebo spíše na dně hory. Skrz tu se přes množství zamčených dveří, pastí, nejrůznějších nástrah, triků a hlavně nebezpečných nepřátel musíte dostat až na konec. Po cestě vás budou také provázet vzkazy předchozího trestance, které vám možná občas pomohou a podivné sny o kterých ale zatím nebudu říkat více.
Co na hře můžu opravdu ocenit po prvním vyzkoušení a
shlédnutí několika videií jsou zejména skvělá hudba spojená s velice chytlavou
atmosférou. A velice nápaditý design jednotlivých úrovní. Na to, že hra využívá
jen pohyb do čtyř směrů, nášlapné dlaždice, tajná tlačítka (kterých si musíte
opravdu vizuálně všimnout), teleporty, sochy a chrliče, páky, padací mříže,
klíče, propadla, vystřelovací pasti a energetické aktivátory (které dokáží
aktivovat prvky na dálku), je hra opravdu bohatá na obrovské množství variabilních a
sofistikovaných hádanek, pastí a interaktivních prvků. Teleporty totiž mohou
být náhodně se přesunují v různých intervalech, otvírající se propadla
mohou vytvářet různé pravidelné či nepravidelné trasy, nebo složité systémy kdy musíte odhadovat kam dál, do toho po vás
mohou útočit nepřátelé, musíte po cestě stihat mačkat správná tlačítka nebo
házet kameny na protilehlé dlaždice za jiným propadlem, aby jste stihli včas
otevřít další část cesty a nepropadly se někam, nebo vás nedohnal posunující se
teleport, který vás pošle na začátek. U některých hádanek občas musíte využít i
pohybu nepřátel nebo třeba dávat pozor, které části labyrintu jsou nebo nejsou
osvětleny. Kromě uspokojení z řešení zábavných kombinací překážek vám
budou i tajné místnosti s pokladem a jiné bonusové lokace (nebo i patra).
Kromě zábavy je level design v této hře i velmi inspirující a každému
tvůrci klasických jeskyní pro papírová RPG může ukázat, kolik možností jde vymyslet
z omezených prostředků, nemluvě o možnostech, které máme v prostoru pouze
naší fantazie.
Některé
hádanky přesahují i několik místností, jiné zase mohou obsahovat
bonusové řešení, jen když si včas všimnete správného tlačítka nebo
vymyslíte jak zavřít patřičné propadlo. Jedno je ale jisté, nemrtvý
strážce vám určitě neporadí.
nepřátelé umí překvapit, vzhledem k možnostem, které
hra nabízí. Kromě krabů, kteří umí útočit do stran (což v kombinaci se
čtyř směrným pohybem po čtvercích, může být zejména v menších prostorách
nebo při nečekaně se zavírajících dveřích apod. celkem výzva), jsou zde i
nestvůry střílející na dálku, nestvůry létající, střílející na dálku a
létající, nestvůry různě otravné a otrávené a věřte, že tvůrci si vždy dali
záležet, aby design lokací možnostem nestvůr nahrával. Holt když nestvůra může přeletět
nášlapnou dlažici nebo propadlo, taktické možnosti to může ovlivnit, zejména
pokud je v místnosti i nějaký trik nebo past. Jinda zase můžete nestvůry využít k řešení hádanky, nebo past k řešení nestvůry.
Některé puzzle místnosti skrývaji překvapení. Kromě toho že k vyřešení
potřebujete důvtip, pozornost a obratnost, někdy vás v průběhu řešení
překvapí nějaké náhle se otevírající dveře nebo stěna, ze které vylezou
obludy, aby vám řešení hádanky ještě stížily. Zde kamarádky wyverny,
které narozdíl od vás otevírající a zavírající se propadla v pohodě
přeletí :-)
Zatím mohu potvrdit, že mě hra uchvátila a s postupujícím
časem kvalita spíše stoupá a nové prvky spíše přibývají, než že by se jen
opakovalo to stejné dokola. Sice jsem s i z časových důvodů povolil
jen max. hodinku denně, ale i tak je každá taková hodina nebo půl nabytá nějakou zajímavou výzvou nebo zábavným překvapením. To samo osobě vypovídá mnohé o kvalitě hry. A navíc, hra
ve mě vzbudila opět touhy vymyslet nějaký pěkně ďábelský dungeon, protože
inspirace o různé designérské principy level designu tu není nouze. Tak kdo
můžete, neváhejte a zkuste, nebudete litovat.
Ve hře
narazíte na různé typy nepřátel s různými schopnostmi, kterým musíte
ořizpůsobit taktiku. "Houbáci", které určitě hráči DnD znají, umi na
sousední pole vypouště otrávené spóry.
Minimum: Dual Core 2Ghz, GeForce 7600 GT 256MB, 2 GB RAM, 1GB
HDD, Win Xp
Doporučené: Quad-Core 2,1 Ghz, GeForce 8800 GS, 4 GB RAM, 1GB
HDD, Win Xp
Hru jsem hrál na notebooku s o málo lepším výkonem než
jsou min. požadavky a hra byla dobře hratelná. Některé detaily jsem musel
snížit, přesto hra vypadá pořád velmi dobře.
V původních čtverečkových dungeonech nic jako automapa nebyla a jedinou
možnost kterou hráči měli, bylo kreslit si mapu sám. V LoG si automapu
může aktivovat a nebo můžete hrát v old school modu pouze s toužkou a
papírem, je to nás ;-)
Trailery:
Zábavně komentovaná serie videií ze hry (ještě nedokončená, takže vše není prozrazeno) na -youtube, od uživatele ArchmageMelek:
Žádné komentáře:
Okomentovat