pátek 4. května 2012

Legend of Grimrock - první dojmy

Před nedávnem vyšla PC hra Legend of Grimrock od Almost Human, finská indie která se vrací ke kořenům žánru.  Je to novodobá variace na klasické, čtverečkové dungeony typu Dungeon Master nebo Eye of Beholder. Zejména u fanoušků těchto krokovacích RPG z přelomu 80. a 90. let vzbudila velká očekáváni a nostalgii již před uvedením a naštěstí finální produkt nezklamal. Nejedná se sice o papírové old school RPG, přesto si myslím, že pár slov si určitě zaslouží.


Patřím mezi ty, kteří krokovací dungeony jako Dungeon Master, Eye of Beholder, Ultima Underworld, Wizardy nebo Lands of Lore, v jejich největší slávě (zejména z dílny studia SSI) nezažil. Buď jsem byl ještě malý a neměl jsem počítač nebo Amigu a nebo mě minuly o pár let. Stejně bych se asi bál, vždy jsem byl citlivá povaha :-). Vzpomínám si, že moje první originální hra byla TES: Arena, kde jsem se bál chodit po dungeonech. Ten úvodní za mě musel dohrát starší bratr, a když už jsem byl venku, do dalšího jsem se neodvážil. Radši jsem se potloukal venku a temným podzemím jsem se vyhýbal. Ona i náhodná, venkovní, setkání v noci byla strašidelná až až :-) Zasáhla mě až vlna pozdějších „příběhovějších“ RPG nebo sandboxů jako Planescape Torment, serie Baldurs Gate či Icewind Dale, ty nebyly tak strašidelné a navíc lákaly na barvitý svět a literárně kvalitní příběh (aspoň na poměry her). Nakonec tomu bylo podobně jako u old school hraní papírových RPG. Až po letech musela přijít nějaký retro klon, který na sebe strhl dostatečnou pozornost, aby zaujal natolik, že jsem to zkusil a mnohé předsudky musel přehodnotit a po případném dohrání LoG dám třeba některým klasikám ještě rád šanci.

Hora Grimrock ukrývá mnohá tajemství a smrt, zatím nikdy ji ještě nepokořil. Kromě těžkého palcátu to totiž chce i chytrou hlavu a důvtip. 

Jak už jsem psal, Legend of Grimrock je moderní krokovací dungeon, inspirovaný svými klasickými předchůdci z 90. let. Takový PC retro klon :-). Hru jsem ještě nedohrál, ale podělím se s prvními dojmy. Příběh zavede čtyři, na smrt odsouzené vězně, do nitra obávané hory Grimrock, kam bývají odváděni těžcí trestanci, aby svedli svůj poslední zápas o svobodu a život. Jak už tomu tak bývá, nikdy se nikdy ven nedostal. Naši družinu tvoří čtyři hrdinové, které můžeme stvořit z kombinace čtyř ras (lidé, minotauři, hmyzáci a ještěři) a tří povolání (bojovník, zloděj, čaroděj). Hra má svůj vlastní systém, který nabízí základní prvky, které od podobné hry můžeme čekat. Základní vlastnosti jako síla, odolnost, obratnost a vůle. Životy, manu, zkušenosti a úrovně, trefu, obranu, zbroj a různé odolnosti. Dále dovednosti ovlivňující různé bojové schopnosti, druhy zbraní či magie a nakonec speciální rysy, které postavě dávají nějaké bonusy nebo vylepšení. Sama magie funguje na principu devíti magických škol (oheň, vzduch, apod.) reprezentovaný devíti runami. K sesílání konkrétních kouzel musíte mít dostatečně magické schopnosti a znát patřičné kombinace. Ve hře potom narazíme jak na pochodně, které dohořívají, tak na jídlo, které musíme sbírat, aby hrdinové nezeslábli nebo nevyhladověli.

Runový systém magie v praxi. V pozadí je vidět kouzelný kámen, který umí uložit pozici, vyléči a oživit padlé hrdiny. Jsou rozmístěné po jednotlivých patrech, ale většinou tak jeden na jedno.

Poté co si vytvoříte svoji skupinku, octnete se na začátku dungeonu, nebo spíše na dně hory. Skrz tu se přes množství zamčených dveří, pastí, nejrůznějších nástrah, triků a hlavně nebezpečných nepřátel musíte dostat až na konec. Po cestě vás budou také provázet vzkazy předchozího trestance, které vám možná občas pomohou a podivné sny o kterých ale zatím nebudu říkat více.

Co na hře můžu opravdu ocenit po prvním vyzkoušení a shlédnutí několika videií jsou zejména skvělá hudba spojená s velice chytlavou atmosférou. A velice nápaditý design jednotlivých úrovní. Na to, že hra využívá jen pohyb do čtyř směrů, nášlapné dlaždice, tajná tlačítka (kterých si musíte opravdu vizuálně všimnout), teleporty, sochy a chrliče, páky, padací mříže, klíče, propadla, vystřelovací pasti a energetické aktivátory (které dokáží aktivovat prvky na dálku), je hra opravdu bohatá na obrovské množství variabilních a sofistikovaných hádanek, pastí a interaktivních prvků. Teleporty totiž mohou být náhodně se přesunují v různých intervalech, otvírající se propadla mohou vytvářet různé pravidelné či nepravidelné trasy, nebo složité systémy  kdy musíte odhadovat kam dál, do toho po vás mohou útočit nepřátelé, musíte po cestě stihat mačkat správná tlačítka nebo házet kameny na protilehlé dlaždice za jiným propadlem, aby jste stihli včas otevřít další část cesty a nepropadly se někam, nebo vás nedohnal posunující se teleport, který vás pošle na začátek. U některých hádanek občas musíte využít i pohybu nepřátel nebo třeba dávat pozor, které části labyrintu jsou nebo nejsou osvětleny. Kromě uspokojení z řešení zábavných kombinací překážek vám budou i tajné místnosti s pokladem a jiné bonusové lokace (nebo i patra). Kromě zábavy je level design v této hře i velmi inspirující a každému tvůrci klasických jeskyní pro papírová RPG může ukázat, kolik možností jde vymyslet z omezených prostředků, nemluvě o možnostech, které máme v prostoru pouze naší fantazie.

 Některé hádanky přesahují i několik místností, jiné zase mohou obsahovat bonusové řešení, jen když si včas všimnete správného tlačítka nebo vymyslíte jak zavřít patřičné propadlo. Jedno je ale jisté, nemrtvý strážce vám určitě neporadí. 

nepřátelé umí překvapit, vzhledem k možnostem, které hra nabízí. Kromě krabů, kteří umí útočit do stran (což v kombinaci se čtyř směrným pohybem po čtvercích, může být zejména v menších prostorách nebo při nečekaně se zavírajících dveřích apod. celkem výzva), jsou zde i nestvůry střílející na dálku, nestvůry létající, střílející na dálku a létající, nestvůry různě otravné a otrávené a věřte, že tvůrci si vždy dali záležet, aby design lokací možnostem nestvůr nahrával. Holt když nestvůra může přeletět nášlapnou dlažici nebo propadlo, taktické možnosti to může ovlivnit, zejména pokud je v místnosti i nějaký trik nebo past. Jinda zase můžete nestvůry využít k řešení hádanky, nebo past k řešení nestvůry.
Některé puzzle místnosti skrývaji překvapení. Kromě toho že k vyřešení potřebujete důvtip, pozornost a obratnost, někdy vás v průběhu řešení překvapí nějaké náhle se otevírající dveře nebo stěna, ze které vylezou obludy, aby vám řešení hádanky ještě stížily. Zde kamarádky wyverny, které narozdíl od vás otevírající a zavírající se propadla v pohodě přeletí :-)

Zatím mohu potvrdit, že mě hra uchvátila a s postupujícím časem kvalita spíše stoupá a nové prvky spíše přibývají, než že by se jen opakovalo to stejné dokola. Sice jsem s i z časových důvodů povolil jen max. hodinku denně, ale i tak je každá taková hodina nebo půl nabytá nějakou zajímavou výzvou nebo zábavným překvapením. To samo osobě vypovídá mnohé o kvalitě hry. A navíc, hra ve mě vzbudila opět touhy vymyslet nějaký pěkně ďábelský dungeon, protože inspirace o různé designérské principy level designu tu není nouze. Tak kdo můžete, neváhejte a zkuste, nebudete litovat.

Ve hře narazíte na různé typy nepřátel s různými schopnostmi, kterým musíte ořizpůsobit taktiku. "Houbáci", které určitě hráči DnD znají, umi na sousední pole vypouště otrávené spóry.

Domovská stránka: http://www.grimrock.net/

Oficiální HW požadavky:
Minimum: Dual Core 2Ghz, GeForce 7600 GT 256MB, 2 GB RAM, 1GB HDD, Win Xp
Doporučené: Quad-Core 2,1 Ghz, GeForce 8800 GS, 4 GB RAM, 1GB HDD, Win Xp

Hru jsem hrál na notebooku s o málo lepším výkonem než jsou min. požadavky a hra byla dobře hratelná. Některé detaily jsem musel snížit, přesto hra vypadá pořád velmi dobře.


V původních čtverečkových dungeonech nic jako automapa nebyla a jedinou možnost kterou hráči měli, bylo kreslit si mapu sám. V LoG si automapu může aktivovat a nebo můžete hrát v old school modu pouze s toužkou a papírem, je to nás ;-)



Trailery:



Zábavně komentovaná serie videií ze hry (ještě nedokončená, takže vše není prozrazeno) na -youtube, od uživatele ArchmageMelek:


 

Žádné komentáře:

Okomentovat