úterý 19. dubna 2011

Umělecký styl původního D&D

Když pořád mluvím o té estetice :-), možná by nebylo marné se podívat, jak vlastně v dávných dobách vypadala umělecká tvář původního Dungeons and Dragons. Když se řekne stará škola, mnoha hráčům se nevybaví jen původní pravidla a staré moduly ale i spousta ilustrací a obrázků, z nichž některé bezesporu zkulovněly.
Dnes se vedou vášnivé debaty o stylu současného DnD, který bývá někdy označován jako „dungeonpunk“. Současné podobě však předcházel dlouhý vývoj sahající do poloviny 70. let a začínající u jmen jako Greg Bell či slavné trojice David C. Sutherland, Erol Otus a David A. Trampier. Určitě nebude překvapením, že i vizuální podoba nejstaršího RPG má blízko k pulpu a komixu, jak se v dnešním článku pokusím nastínit. Na tuto dobu svým uměleckým stylem bezprostředně navazovala i jedna z předních osobností uměleckého stylu D&D, Larry Elmore, který však zároveň zosobňuje první stylovou revoluci, která původní styl postupně nahradila.

Greg Bell
Patří mezi spíše ty méně známé, na druhou stranu mezi ty úplně nejpůvodnější. Jeho ilustrace se pojí zejména se úplně původními hnědými knížkami a následnými supplementy jako třeba Blackmoor či Greyhawk.


David C. Sutherland III (1949 – 2005)
Sutherlend je, podobně jako G. Bell, také spojen s úplnými počátky (nejen White Box, ale i velmi slavná obálka od Eldrich Wizardry), oproti Bellovi je však mnohem známější a má na svědomí mnoho vysloveně ikonických ilustrací obálek (AD&D: Dungeon Master's Guide, Monster Manual). Za zmínku stojí i jeho neumělecká spolupráce na designu legendárního modulu Queen of the Demonweb Pits.


Erol Otus
Nejosobitější a nejodvážnější styl (ilustroval například všechny bohy Cthulhu pantheon v Deities and Demigods), zosobňoval Erol Otus. Mnohé jeho ilustrace obsahovaly ukryté vtípky a odkazy na zaměstnance TSR. Kromě mnoha ilustrací, mimo jiné třeba ve Fiend Foliu, můžeme v jeho díle nalézt také na obálkách B/X setu nebo na modulech Vault of the Drow, The Lost Caverns of Tsojcanth, In the Dungeons of the Slave Lords či Castle Amber. Byl to jeden z nejplodnějších autorů a za zmínku stojí i jeho výrazný podíl na prvotním ztvárnění temných elfů.

David A. Trampier (1954)
Jedním z nejkultovnějších obrázků spojovaných s Dungeons and Dragons je tzv. Demon Idol z obálky Player's Handbook AD&D. Jejím autorem je další z legendárních ilustrátorů původního DnD David A. Trampier . Kromě toho namaloval také obálku prvního Monster Manualu, Deities & Demigods. Je i autorem těch původních obálek modulů T1: The Village of Hommlet, G2: The Glacial Rift of the Frost Giant Jarl a mnoha jiných ilustrací v raných produktech TSR.

Jim Roslof (1946 – 2011)
Jim Roslof byl prvním uměleckým ředitelem TSR v počátku 80. let. Měl na svědomí mnoho ilustrací a obálek, např.: Keep on the Borderlands, Queen of the Demonweb Pits, Ghost Tower of Inverness, Expedition to the Barrier Peaks, White Plume Mountain a mnoho dalších. Krom toho, jako umělecký ředitel, stojí za objevem mnoha pozdějších ilustrátorů v TSR jakými byli Jim Holloway, Jeff Easley, Keith Parkinson a právě i Larry Elmore. Dnes je to právě měsíc co Jim Rosolf zemřel.

Samozřejmě to nejsou všichni, z prsotorových důvodů jsem zatím opomenul jména jako Lawrance Shick nebo Bill Willingham. Ty a některé další představím někdy příště.
Samozřejmě to nejsou všichni, z prostorových důvodů jsem zatím opomenul jména jako Lawrance Shick nebo Bill Willingham. Ty a některé další představím někdy příště.
Ještě, co se týče původní před D&D inspirace, často zmiňovaným jménem bývá například španělský ilustrátor starých komixů Esteban Maroto. Ten zase bývá spojován se jmény jako Jeff Jones (ke kterému se hlásí i Frank Frazetta), Alex Raymond (pulpový ilustrátor, stojící například za původní podobou Flashe Gordona) a Hal Foster (ilustrátor Burroughsova Tarzana nebo Prince Vallianta). Blíže se na tyto autory podíváme taky někdy příště, stejně jako na onu zmiňovanou revoluci ve vizuálním stylu D&D.
Alespoň prozatím ale, pro porovnání, jedna z prvních ilustrací od Larryho Elmora (BECMI basic set).

Žádné komentáře:

Okomentovat