pátek 8. dubna 2011

Death Frost Doom

„Nad tichým, pod sněhem pohřbeným krajem, se tyčí nepokořená hora, ukrývající děsivé tajemství. Byla kdysi sídlem strašlivého zla, které proklelo zamrzlý kraj. Čas mezitím odvál většinu strachu, přesto není poutníka, který by se za horou v obavách, či v nepochopitelném tušení, neotočil. Zlověstný stín tu stále zahaluje promrzlou zem. Hora bez pochyby ukrývá mnohá tajemtví a možná i ztracený poklad těch, jejichž cesta byla na tomto místě završena. Jejich neklidný osud se stále jako mlha plíží chladem, vábící ty, jež nakonec neodolají jejímu nebezpečnému kouzlu a nechají se zaplést do osidel dávného prokletí...“
Recenze jednoho z nejuznávanějších modulů OSR produkce se stylovou, horovou atmosférou, od tvůrce Lamentation of Flame Princess.


Death Frost Doom (dále DFD) je hororové dobrodružství finského autora Jamese Raggiho z roku 2009. Jednoho z předních a velmi originálních tvůrců v rámci Old School Renissance (dále OSR). Kromě tohoto dobrodružství a řady jiných (Tower of the Stargazer, Hammers of the God, apod.) je i autorem originálního „old school“ weird fantasy RPG - Lamentation of Flame Princess (dále LoFP), které není klasickým retro klonem, ale spíše novodobým uchopením designu staré školy. Death Frost Doom, stejně jako převážná většina Raggiho tvorby je silně ovlivněna hororovými a „weirdovými“ autory jako H. P. Lovecraft, Clark Ashton Smith, Robert E. Howard, Edgar Allan Poe, Robert W. Chambers, Algernon Blackwood, M. P. Shiel, William Hope Hodgson, Manly Wade Wellman a Arthur Machen. Samotný modul má 37 stran a kromě hlavního dobrodružství obsahuje ještě sedmistránkový mini-modul „Tower“ - revizi dobrodružství, které vyšlo v OSR magazínu Fight On! č.4. DFD obsahuje černobíle, atmosférické ilustrace, jejichž autorkou je Laura Jalo. Styl ilustrací dokonala ladí k celkově tajemné a zneklidňující atmosféře celého modulu. Dobrodružství je určeno pro postavy na 2–6 úrovni a primárně je designováno pro systém LoFP. Podle autora by však mělo být kompatibilní jak s klasickým DnD tak s většinou retro klonů, což můžu potvrdit, modul jsme bez problému odehráli ve Swords and Wizardry – Core Rules. Odhadovaná délka hraní je kolem tří sezení, to je alespoň čas, za který jej odehrála moje skupinka. Death Frost Doom lze sehnat jako pdf například na RPGnow (za 5 $), tištěná forma je dokonce k dostání i u nás, díky fantasy obchodu (kde leze sehnat i některé jiné Raggiho výtvory, včetně samotného LoFP, nebo i retro klon Swords and Wizardry). Cena je podle mě, vzhledem ke kvalitě modulu, velmi přijatelná.

Samotné dobrodružství je spíše atmosférické, zneklidňující a tajemné, než akční, i když ani o akci nebude úplná nouze. Výrazná orientace fikci je i hlavním důvodem, proč úroveň postav nebude v mnoha situacích hrát zase tak velkou roli (i sám autor poukazuje na to, že šestá úroveň je nastavena jako strop zejména díky přístupu ke kouzlu mluv s mrtvými na vyšších úrovních, který by atmosféru modulu mohl narušit). Styl odkazovaných autorů je na estetice modulu, aspoň co můžu posoudit, dobře znát, což je rozhodně pozitivum. Tajemných a kvalitních fantasy modulů s nádechem Lovecrafta a barvami E.A Poa není zase tak moc.

Samotné dobrodružství nastiňuje příběh o polozapomenutém kultu smrti, který sídlil na vysoké, zasněžené hoře a jehož působením postihla horu a okolní kraj kletba, která se nad místem vznáší i po zmizení sekty. Zapojení místa a zápletky je ponecháno čistě na vypravěči, z toho důvodu lze dobře použít i v sandboxové hře (navíc je dobrodružství designováno i s potenciálem do budoucna, neboť návštěva hory může, za určitých okolností, spustit sled dalších situací). V blízkosti hory žije šílený poustevník, který se snaží postavy od návštěvy hory odradit a sám tráví čas tím, že vytváří náhrobky na zakletý, zasněžený hřbitov. Ten je podivuhodným, mlhou zahaleným místem, které leží na vrcholu hory v blízkosti rozpadlého sídla dávného kultu. Setkání s poustevníkem a samotný hřbitov již začínají rozehrávat sérii zneklidňujících náznaků, že něco je špatně. Nicméně nebudu prozrazovat překvapení případným hráčům. Hlavní část dobrodružství se skládá ze samotného sídla kultu a zejména jeho rozsáhlého podzemí. Vrchní část je menší, ale s velmi pěknou a intenzivní atmosférou „zakletého domu, ve kterém straší“. Spodní část je esteticky mnohem více zneklidňující a podivná, více postavená na motivu smrti a dekadence. Čím dále postavy postupují, tím více náznaků a dílčích zjištění postupně odhaluje, jak moc má toto místo děsivou minulost a co víc, samotná kletba se velmi lehce může obrátit proti postavám. A aby toho nebylo málo, případný závěrečný klimax, odvislý od chování postav, může závěr dobrodružství pěkně zdramatizovat. Není nouze ani o interaktivní prvky, triky a hádanky.

Celkově se jedná o velmi kvalitní produkt. Ani není divu, že v rámci OSR komunity vyvolal velký ohlas a je jedním z nejvíce recenzovaných modulů. Osobně jej považuji za jedno z nejlepších dobrodružství, co jsem hrál. Ne-li úplně nejlepší. Krom toho má i vysoce vysoko estetickou úroveň. Rozhodně je vhodné zejména pro fanoušky pulpového hororu nebo hráče, kteří chtějí vyzkoušet fantasy v ne tolik profláklých kulisách. Co se náročnosti týče, nejedná se u vyloženě smrtící dungeon typu Tomb of Horror, nicméně nějaké nástrahy a hádanky se tu naljdou a některá rozhodnutí postav mohou hrát velmi klíčovou. Požadavky na vypravěče jsou o něco větší. Dobrodružství sice není náročně v rovině komplexních vztahů mezi jednotlivými prvky, ale je dost náročné na prezentaci atmosférické roviny. Naštěstí text je psaný celkem evokativním stylem.
Hodnocení:

  • Originalita: 5 (vysoce originálně pojatý námět vybočující z většiny běžné fantasy produkce)
  • Atmosféra a styl: 5 (intenzivně a efektivně podaná atmosféra pulpového a weirdového hororu)
  • Design: 4 (v mnoha ohledech dobře promyšlené se spoustou interaktivních prvků i když o trochu větší provázanost nebo komplexnost by neuškodila)
  • Použitelnost: 4 (velmi pěkně a přehledně vytvořený modul, jehož podoba nevyžaduje nikterak velkou dodatečnou přípravu)
  • Náročnost: 3 (náročnost na postavy je v rámci staré školy průměrná, přesto skýtá mnoho zajímavých triků a podnětů k řešení i pár smrtících nebezpečí, na vyprvěči leží břímě zejména v prezentaci, která může celou atmosféru, na níž je hlavní koluzlo modulu postaveno, velmi jednoduše dostat do fádní polohy.

Celkové hodnocení: 84%
Subjektivní hodnocení z play testu: 9/10



Recenze a playtesty na jiných webech:


Následující odstavec může obsahovat spoilery!

A na co se například můžete těšit? Na prokletý hřbitov, kde se dřevo mění v kámen a tajemnou mlhou se ozývá podivný zvuk. Podivný obraz, na kterém jsou vyobrazeny postavy, aniž by toto místo někdy navštívili a záhadný prášek, jež vyvolává pozoruhodné ale i zrádné efekty. Hodiny, které manipulují s časem nebo obří kostěné varhany. Rozsáhlé krypty, které ukrývají desetitisíce obětovaných těl. Podivný bazének, který sleduje záhadné oko. A mnoho dalšího, ale nebudu kazit všechno překvapení zvědavcům, kteří tenhle odstavec čtou :-)


Žádné komentáře:

Okomentovat