čtvrtek 21. dubna 2011

C2: Ghost Tower of Inverness

Kdysi dávno žil mocný čaroděj Galap-Dreidel, který ve své kouzelné věži ukryl tajemný kámen duší. Poté co odcestoval a nikdy se již nevrátil, zničili lidé z okolí jeho sídlo, aby se pomstili za dlouhou dobu nadvlády a útlaku. Dnes zůstala jen záhadná zřícenina, pod kterou leží ztracená cesta k největšímu Galap-Dreidelovu tajemství. Je to však tajemství zrádné a cesta k němu je poseta mnoha nástrahami a smrtícími nebezpečími. Podaří se skupince dobrodruhů překonat všechna úskalí a získat tajemný kámen ze zakleté věže? Věže, která ač dávno nestojí, občas jako by ji poutníci na okamžik zahlédli v mlze, které trosky pevnosti občas zahalí…
Recenze původního modulu The Ghost Tower of Inverness, vytvořeného jako turnajový modul na Winterconu VIII v Detroitu, roku 1979.


Ghost Tower of Invertness je turnajový, asi 20stránkový modul, z roku 1979. Byl navržen pro postavy na 5.-7. úrovni a jeho autorem je Allen Hammack. Původní, turnajová verze měla zelenou obálku od Erola Otuse. Tato verze vyšla ve velmi omezeném nákladu několika set kusů a byla distribuována přímo na Winterconu. Dnes je vzácným a sběratelsky ceněným kouskem, jehož cena se třeba na sběratelském serveru Acaeum pohybuje v řádu několika set dolarů. Pozdější, veřejně publikovaná verze měla červenou obálku, jejímž autorem byl Jim Roslof. Vnitřní ilustrace obstarali Jeff Dee, Greg K. Fleming, David S. LaForce, David C. Sutherland III a Erol Otus. Modul je umístěn no Gygaxova původního prostředí Greyhawk, přesto jej lze celkem bez problému použít v jakémkoliv jiném světě.
Jedná se o původně turnajový modul, což znamená poměrně vysokou obtížnost a v určitém ohledu i trochu větší linearitu, než bývá u některých jiných, klasických modulů obvyklé.

Přijat byl kladně a ještě dnes na něj mnoho starých harcovníků vzpomíná jako na jeden z nejoblíbenějších modulů. I když je pravda, že takovou slávu, jako moduly typu The Keep on the Borderlands, Tomb of Horrors nebo GDQ série Queen of the Spiders, si nezískal. V žebříčku 30. nejlepších D&D dobrodružství všech dob, publikovaném v časopise Dragon roku 2004, se umístil na 30. místě a tedy jej za jeden z předních modulů lze celkem oprávněně považovat.

Děj modulu je postaven kolem prastaré věže čaroděje Galap-Dreidela a kouzelného magického kamene známého pouze jako Soul-Gem (kámen duší). Po čarodějovy se už dávno slehla zem a jeho původní sídlo mezitím začalo chátrat. Přesto je stále magicky zakletým místem, které je plné spousty smrtících pastí a nástrah. Postavy jsou vyslány kouzelníkem ve službách lorda Justiniana, aby kámen získaly a přinesly. Poté, co pod troskami pevnosti objevý čtyři vchody do podzemí, překonají překážky a naleznou čtyři části magického klíče, otevřou uzavřenou část jeskyně, ze které budou přeneseny přímo do původní Galap-Dreidelovy věže, která se nachází zakletá mimo čas a prostor. Tam postupně vystoupají několika tematickými patry, až se dostanou do samotného vrcholu věže. Tam se nachází samotný kámen a samozřejmě poslední zkouška, které může znamenat i smrt mnoha členů družiny.


Samotné dobrodružství tedy začíná poté, co kouzelník přenese postavy do blízkosti rozpadlé pevnosti. Po případných náhodných setkáních se dostanou k rozvalině, kde naleznou těžkou, zapadlou mříž a pokud si s ní neporadí, budou muset nalézt jinou cestu. Za hradbami naleznou obrovskou hromadu sutin po zřícené hlavní budově a čtvero vchodů do chátrajících věží. V každé z nich je jeden vchod do podzemí, čímž se postavám na začátku otvírají čtyři možnosti, kde začít své pátrání. Každá ze čtyř části vede do míst, která jsou přehrazená černými dveřmi. K jejich otevření je potřeba několika dílný klíč, jehož části jsou rozesety po podzemí.

Není samozřejmě nouze o nástrahy, nepřátele, iluze či hádanky. Postavy tak narazí třeba na legendární šachovnicovou místnost, kamennou kouli valící se chodbou nebo místnost, kde se objevují nestvůry. Rozložení dungeonu je vzhledem k turnajovému účelu spíše lineární než rozvětvené, takže postavy musí projít více méně všechno. Pro neturnajovou hru jsou k dispozici některé setkání navíc a krom toho i několik prázdných místností, do kterých může DM něco doplnit. Jakmile postavy složí klíč a otevřou dveře, dostanou se do místnosti, jež je přenese do samotné věže mimo čas a prostor.

Věž se skládá celkem z pěti části a co do obtížnosti je náročnější než předchozí dungeon. Nicméně jde spíše o výzvy vůči hráčskému důvtipu, než vyloženě taktické překážky, i když ani o ně nebude úplně nouze. Nejprve postavy čekají čtyři patra, každé tematizované do jednoho živlu, což sebou nese ruku v ruce i patřičné výzvy. Ať už jde o ohnivé moře, létající tvory v mlze, obrácenou gravitaci, či vodní místnost. Některé části mi přišly velmi zajímavé již při čtení a samotné hraní to potvrdilo. Zejména ohnivé a vodní patra byla velmi barvitá a originální a hráči se v nich pěně zapotili i pobavili. Nakonec postavy dorazí až do úplného vrcholu, kde je čeká Soul-Gem, který je však stále aktivní a rozhodně nebude jednoduché jej získat. Víc ale zatím neprozradím, abych nezkazil překvapení případným hráčům.

Celkově se jedná o velmi zajímavý modul. Trochu na škodu je ona jistá dávka lineárnosti, která je pro turnaj celkem pochopitelná, ale dnes zpětně určitou nevýhodou je. Jistá spletitost by celkovou zábavnost ještě zvýšila, na druhou stranu je toto schéma o něco méně náročnější zejména pro méně zkušené vypravěče. Kdyby byl modul o trochu delší, asi by to také nebylo na škodu, ale i tak nabízí mnoho zábavy na 2–3 herní sezení.

Hlavní předností tohoto dobrodružství je velmi vyvážený poměr barvitých nápadů a obtížnosti. Většina setkání nejsou jen nudné boje, ale mnohé se pojí vždy s nějakou zradou, trikem nebo překážkou. Některé nápady, zejména ohnivý a vodní level, nebo šachovnicová místnost, jsou podle mě ukázkou velmi netuctového designu. A ač nesouhlasím s hodnocením Monte Cooka, že dnes mohou působit spíše jako klišé (zejména v našich končinách určitě ne), tak s ním souhlasím v tom, že některé koncepty se po právu staly nejen jistými šablonami, ale i měřítkem designérské kreativity. Rozhodně je tu velký potenciál několika pamětihodných situací a scén.


Hodnocení:
  • Originalita: 4 (zápletka je opravdu trochu klišé, stejně tak potřeba nasbírat několik částí klíčů, aby člověk mohl postoupit dál. Samotné dobrodružství ale obsahuje, vzhledem k rozsahu, nadprůměrný počet jinak opravdu dobrých a zajímavých nápadů, dobře ilustrujících, že dobrý design dokáže přicházet se zajímavým prvky, obohacujícími. A navíc překvapí hráče i vypravěče.
  • Atmosféra a styl: 3 (Svým konceptem zakleté a staré věže má dobrodružství velmi dobrý potenciál pro atmosféru. Atmosférická je zejména druhá část dobrodružství odehrávající se ve věži, kde barvitost nápadů celkem zastírá přítomnou přímočarost. První část trochu trpí větší konvenčností, kde oproti věži, zde v kombinaci s linearitou může působit místy trochu stroze nebo rutině. Některé setkání jsou totiž výrazně zajímavější, atmosféričtější a náročnější, něž jiná. V celkovém dojmu však modul stále působí velmi osobitým dojmem, který v závěru patrně převáží.
  • Design: 3 (Hlavní nevýhodou designu je linearita, ač je vzhledem k turnajovému účelu pochopitelné. Na druhou stranu byl modul publikován i pro normální hraní a tedy to nelze úplně omlouvat. Není to takové mínus, že by to dobrodružství vyloženě znehodnocovalo, ale jistý potenciál to zazdívá a to je škoda. Obrovskou výhodou je celkové pojetí některých překážek, ať už ve variabilitě nebo náročnosti a potenciál pro momenty, které si všichni hráči budou dlouho pamatovat.
  • Použitelnost: 4 (Jistá linearita modulu sebou nese paradoxně i určité výhody: nízkou míru komplexnosti a provázanosti, což zjednodušuje použitelnost při hře. Přehledná prezentace a některé návodné komentáře jsou pro turnajový modul samozřejmostí, stejně jako vyizuální pomůcky pro hráče v podobě názorných obrázků)
  • Náročnost: 4 (Zmíněná linearita skýtá na jednu stranu menší náročnost co do počtu rozhodnutí nebo nutnosti plánovat postup, na druhou stranu je modul i tak dost obtížný, skýtá i smrtelná nebezpečí a co je nejdůležitější, mnoho překážek musí hráči řešit opravdu důvtipem a nikoliv pouze dobrou taktikou či skrze mechaniky)
Celkové hodnocení 72%
Subjektivní hodnocení z play testu: 7/10

Hra byla v mnoha momentech zajímavá a zábavná. Celkový dojem velmi dobrý, jen trochu nahlodaný malým rozsahem nebo přímočarostí, které tak nějak nechávajíc člověka v podezření, že ač to stálo za to, kdyby to bylo spletitější, mohl to být úplný skvost. Každopádně zábavný, zajímavý a náročnější modul.



Následující odstavec může obsahovat spoilery!
A na co se konkrétně můžete těšit? Na šachovnicovou místnost, kde se postavy musejí pohybovat jako konkrétní šachová figurka. Na obrácenou gravitaci. Postavy padající do vody (zejména ty v brnění budou muset honem něco dělat) i podvodní souboje. Zakletý diamant, který může ukrást duši, ohnivé netopýry, iluzorní balvany. Na medúzu v zahradě a mnoho dalšího.

Žádné komentáře:

Okomentovat