středa 6. dubna 2011

Klasické DnD

Krátký přehled klasických sad Dungeons and Dragons, které nenesly označení "advanced". Před 1E ADnD toho totiž vyšlo více, než by se mohlo na první zdát. Plánuji srovnání jednoltivých vydání původního DnD i některých retroklonů a k tomu se bude určitě nějaký základní přehled hodit.


Original Dungeons and Dragons (Gygax / Arneson, 1974):

Jako první spatřily světlo světa tři malé, hnědé knížečky (odtud také někdy zkratka LBB). Vyšly jako sada v bílé krabici roku 1974, dohromady měly okolo 120 stran. Jedná se o úplně první verzi pravidel DnD, které měla ještě přímou návaznost na Chainmail - Gygaxova pravidla pro středověký boj s miniaturami, včetně rozšíření pro fantasy.

Za krátko, v průběhu následujících dvou let, vyšla postupně čtveřice rozšíření: Greyhawk; Blackmoor; Eldrich Wizardy; Gods, Demi-Gods & Heroes, které obsahovaly ještě nějaká další, pravidlová rozšíření, vycházející například z Gygaxovi nebo Arensonovi osobní kampaně.



Dungeons and Dragons Basic (Holmesova revize, 1977):

Roku 1977 vychází nové verze pravidel. Jedná se o Holmesovu revizi, která měla sjednotit všechna základní pravidla do jedné knihy (a to včetně předešlých rozšíření). Vydání mělo necelých 50 stran, a obsahovalo kompletní pravidla pro postavy do 3. úrovně. Sada vyšla opět v krabici a kromě základních pravidel obsahovala původně Dungeon Geomorphs Set a Monster & Treasure Assortment, což byly sešity předkreslených prázdných jeskyní a předpřipravených sad nestvůr a pokladů. Později byly tyto nahrazeny prvními publikovanými dobrodružstvími, která začala vycházet následující rok - například B1 In search of the Unknown nebo B2 Keep on the Borderlands. V témže roce jako Holmesova revize vychází i první kniha pro řadu Advanced Dungeons Dragons Monster Manual, následující rok vychází Players Handbook a rok na to Dungeon Masters Guide. Takže pokud jste chtěli jít dále než na třetí úroveň, mohli jste plynule přejít i na pokročilejší verzi.



Dungeons and Dragons Basic/Expert (Moldvay – Cook/Marsh revize, 1981):

V roce 81 vychází nová, dvou-dílná sada základních pravidel. Verze basic vytvořil Tom Moldvay, autor klasické série modulů se silně pulpovou atmosférou: X1 The Isle of Dread, B4 The Lost City a X2 Castle Amber (Chateau d’ Amberville). Sada Basic opět obsahovala pravidla pro první tři úrovně a měla rozsah necelých 70. stran. K pravidlům byl v sadě již standardně modul dobrodružství pro odpovídající rozsah úrovní ze série B.

Sadu Expert měla na svědomí dvojce David Cook a Steve March. Pravidla rozšiřovala možnosti až do 14. úrovně, jinak byla rozsahově opět k 70 stranám. Podobně jako basic i sada expert vyšla v krabici včetně přibaleného modulu, tentokrát ze série X, tedy například právě Moldvayův X1 The Isle of Dread, který byl skvělou ukázkou dobrodružství v divočině.



Dungeons and Dragons BECMI (Frank Mentzer, 1983):

Poslední, základní revidovanou sadou, kterou lze považovat za tradiční, byla pěti-dílná sada vydaná v roce 1983. Skládala se ze sad Basic (již tradičně, pro 1.-3. úroveň, 64 stran), Expert (4.-14. úroveň, 64 stran), Companion (15.-25. úroveň, 64 stran), Master (26.-36. úroveň, 64 stran) a Immortals (pro postavy na 36. úrovni, které splnily sérii úkolů a staly se Nesmrtelnými, 52 stran).


Rules Cyclopedia a The Classic D&D Game (Allston, 1991 a Denning/Brown, 1994):

První čtyři díly BECMI potom vyšly jako 300 stránkový komplet v roce 1991, po revizi Aarona Allstona, pod názvem Rules Cyklopedia. O rok později vyšla i rozšířená revize (128 stran) posledního dílu série Immortals pod názvem Wrath of the Immortals.

Roku 1994, před roky před začátek vývoje druhé edice, vychází ještě The Classic D&D Game, revize pravidel od autorů Troy Denning and Timothy B. Brown, kteří se podíleli například na vzniku původního Dark Sunu. Pravidla měla 128 stran a pokrývala prvních pět úrovní. Nejsem si jistý, jestli se jedná o revizi některé předešlé sady (jako třeba Rules Cyklopedia a sada BECMI) nebo jestli jde o samostatný počin. Pokud někdo víte, tak se ozvěte.



Tím větev "basic" nadobro skončila a DnD se přijalo advanced verzi jako standart. Proto také bylo slovo "Advanced" ve třetí edici již vynecháno, aby to nebylo zbytečně matoucí nebo odrazující.

Čeští hráči, zejména fanoušci Dračího doupěte, mohou přemýšlet, která že to sada vlastně stála za tváří prvního českého RPG :-)

2 komentáře:

  1. Bajo, jedna věc, která mi z toho není úplně jasná: všechny tyhle "basic" sady jsou revize jedněch a těch samých pravidel - narozdíl třeba od ADnD a DnD 3e atd., které už dělaly vždy nová pravidla od nuly?

    OdpovědětVymazat
  2. Teoreticky by to tak asi šlo říct. Jako základ lze brát to úplně původní DnD i se všemi supplementy. Nebo aspoň s většinou prvků, co se osvědčily. Ty potom byly revidovány Holmesem, následně Moldvayem, atd... Během těch revizí to určitě nebyla jen kompilace s zpřehlednění, ale možná i dílčí úpravy, či rozšíření a škrtání. Ale zase nic revolučního, imho ( nicméně jsem to teda úplně podrobně vše navzájem neporovnával). Většina zásadního by tedy měla pocházet z těch hnědých knížek a supplementů. To by měl být základ, který se akorát postupně dolaďoval.

    ADnD 1E taky vycházelo z tohoto základu, ale bylo rozšířeno do komplexněší podoby a tedy ty změny jsou již rozsáhlejší. ADnD 2E je podle mě v mnoha ohledech stále ještě spíše rozšiřující revize 1E. Od nuly podle mě začala až 3E, i když samozřejmě ne úplně od nuly, ale oproti předchozímu vývoji to už opravdu nebyla jen evoluce, ale revoluce.

    Aspoň toť můj dojem. Každopádně tedy ano, podle všeho by celá víše uvedené série měl být více méně vývoj revizí těch původních "hnědých" pravidel.

    OdpovědětVymazat